Hoe zit het precies met belasting vs vakantiegeld/dagen?

Ik werk bij een uitzendbureau en heb vooral in de zomervakantie veel uren gemaakt. Ik zie op mn loonstrook een bedrag bij vakantiegeld (200nogwat) en vakantiedagen (200nogwat). Stel, ik stop in november en ik neem geen vakantiedagen op dan krijg ik het bedrag van 200nogwat uitbetaald. Maar gaat hier nog van af of is die 200nogwat wat ik ook echt kan verwachten? Hetzelfde met het vakantiegeld, wat en zo ja hoeveel gaat hier nog van af? En als er wat afgaat van vakantiegeld/dagen, kan ik daar later ook aangifte van doen bij de belasting?

NB. Ik heb tot nu toe bruto zo een 2800 verdiend, dus ik neem aan dat ik in een van de laagste belastschalen/schijven zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op vakantietoeslag wordt eenhoger percentage belasting ingehouden dan op de gewone periodieke loonbetaling.
Dat komt omdat de algemene heffingskorting en arbeidskorting elke maand bij de uitbetaling voor 1/12 deel van het jaarbedrag met de loonheffing wordt verrekend.

Omdat je totale loon in 2011 waarschijnlijk minder is dan bruto € 6.400 krijg je alle ingehouden loonheffing terug nadat je aangifte hebt gedaan volgend jaar.

Dat komt doordat iedereen recht heeft op de algemene heffingskorting van € 1.987. Die kun je pas helemaal geldend maken bij de loonheffing als je elke maand hebt gewerkt. Om hem helemaal te krijgen doe je aangifte.

Toegevoegd na 4 uur:
Als het loon nu op jaarbasis onder € 6.352 ligt dan wordt er over een incidentele uitbetaling, zoals vakantietoeslag, al geen loonheffing ingehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

200 en nog wat is wat. Maar bij het uitbetalen van je vakantie geld gaat daar ook gewoon belasting af in jou geval ongeveer net zo veel als over je loon zou worden ingehouden.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over vakantietoeslag wordt meer ingehouden.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee als de salarisadministratie zijn werk doet wordt er rekening gehouden met de vakantie toeslag en wordt hij net als het loon in het juiste tarief afgerekend. Er is geen speciaal tarief voor vakantie geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tabellen voor bijzondere beloningen
Deze staan op de laatste pagina van de tijdvaktabellen.
De tabellen voor bijzondere beloningen gebruikt u voor
de volgende bijzondere beloningen:
• eenmalige beloningen of beloningen die u maar eenmaal
per jaar toekent, bijvoorbeeld gratificaties, tantièmes
en vakantiegeld
• overwerkloon
• uitbetaling van niet-opgenomen vakantiedagen Voordeelregel: bijzondere beloning optellen bij het reguliere
tijdvakloon
Als u de tabel voor bijzondere beloningen mag gebruiken,
mag u er ook voor kiezen om de bijzondere beloning op
te tellen bij het reguliere tijdvakloon. Dat mag alleen in
het loontijdvak waarin u de bijzondere beloning uitbetaalt
én als de werknemer daardoor minder loonbelasting/premie
volksverzekeringen betaalt dan wanneer u de tabel
voor bijzondere beloningen gebruikt.
ronron1212
12 jaar geleden
Beste Hajete door de moderne software zijn we in staat om een jaarloon uit te rekenen en hierover gelijk matig het juiste tarief over alle bekende beloningen uit te rekenen. Hierdoor ontstaat dat men bij bijzondere beloningen die bekent waren al automatisch worden meegenomen in de totaal over een geheel jaar uit te betalen bruto bedragen worden meegenomen. Hierdoor betaal je over het gehele jaar nooit te veel of te weinig belasting als je bij een werkgever hebt gewerkt.
paulus811
12 jaar geleden
ronron1212 heeft gelijk. Aan het eind van het jaar heb je een totaalbedrag aan loon ontvangen en loonheffing betaald. Dat is voor de aangifte niet gesplitst in 'gewoon' loon en vakantiegeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus 811, We hebben het over loonheffing en niet over de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb (o.g.v. het Handboek Loonbelasting) niet gezegd dat periodiek loon en bijzonder beloningen ende inhoudingen daarop in de jaaropgave afzonderlijk moeten worden gemeld. Ronron1212, Het geciteerde uit 7.3.6. vanhet Handboek Loonbelasting van de Belastingdienst laat voor de gewenste denkbeelden geen ruimte. Als het anders is dan graag de onderbouwing/bron.
ronron1212
12 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/36302-extra-loonheffing-over-vakantiegeld-en-13e-maand.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je link staat niet veel anders dan ik heb gezegd in mijn antwoord en reacties. Wel staat er in de linkinformatie wat tendentieuze en niet geheel juiste informatie. Zo bestaat er in de loonheffing geen bijzonder tarief omdat loonheffing geen eindheffing is maar is er een tabel bijzondere beloningen voor de loonheffing De wetgeving is bepalend, niet wat op de site info.nu staat. Op vakantiegeld en uitbetaalde vakantiedagen geldt in beginsel een hoger percentage voor de loonheffing. Zie aan het slot van de witte tabel onder Bijzondere beloningen en het Handboek Loonheffingen. Te veel ingehouden loonheffing kun je na het kalenderjaar terughalen met een aangifte inkomstenbelasting. Voor witte tabel:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/witte_maandtabel_januari_2011_lh3031z01fd.pdf Voor Handboek:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2011_lh0221t11fd.pdf
ronron1212
12 jaar geleden
Jou regels gaan alleen op als er een tijdelijke baan of tweede baan is. Er is namelijk geen andere loonheffing dan de standaard tabel. http://financieel.infonu.nl/geld/72981-vakantiegeld-uitbetalen-hoeveel-krijg-ik.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn mijn regels niet maar die van de Belastingdienst.
Op info.nu staat niet de geldende loonheffingstabel.
Jij zit met jouw loon in de laagste belastingschijf van 33%. Dat betekent dat het een bedrag bruto is en daar nog 33% van af gaat helaas. Dat geldt voor zowel vakantiegeld als vakantiedagen. Wel is het zo dat veel werkgevers over uitbetaalde vakantiedagen ook 8% vakantietoeslag betalen. Die 200 wordt dus waarschijnlijk eerst 216 en daar gaat pas die 33% vanaf.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door werken nemen vakantietoeslag en vakantiedagen toe. Vakantiedagen zijn door te betalen vrije tijd. In principe dus geen betaling van vakantiedagen, behalve als het vrije tijd opnemen niet mogelijk is. Als vakantiedagen worden uitbetaald dan is dat loon en krijg je er dus vakantietoeslag over.
In de laagste schijf voor de loonheffing wordt er geen belasting ingehouden. Kijk naar het einde van de volgende tabel. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/witte_maandtabel_januari_2011_lh3031z01fd.pdf